vriendjes-in-zuid-afrika.reismee.nl

Krugerpark

Zoals verwacht hadden we in het Krugerpark geen internetverbinding. We waren echt even een paar dagen van de buitenwereld afgesloten en wat was het heerlijk!
En nu in Swaziland hebben we wel weer internet, maar wel heel beperkt. Jullie zullen het dus alleen even met tekst moeten doen. De bijbehorende foto’s volgen zo snel mogelijk.

Maandag hebben we het leuke huisje in Witrivier achter ons gelaten en zijn we vertrokken naar het noorden. We hebben eerst nog het laatste stukje van de Panoramaroute dat we nog wilden zien, bekeken: de Blydepoort Dam. Het valt een beetje tegen na alle mooie dingen die we dag ervoor hebben gezien. Maar ondanks dat, was het toch wel erg mooi hoor. Als we hier met de Panoramaroute waren begonnen, hadden we het waarschijnlijk helemaal fantastisch gevonden. Of we zijn na vier dagen gewoon al een stelletje verwende toeristen geworden.
Het kan trouwens ook aan het weer hebben gelegen. Het was 34 graden vandaag. Veel te warm om ook maar iets te doen. We lunchen zelfs in de auto met de airco aan.
Vanuit de dam zijn we doorgereden naar Phalaborwa. We checken in bij de Sefapane Lodge en van daar uit worden we naar de River Lodge gebracht. Onze eerste mini-safari is een feit. We hebben al impala’s, zebra’s en nijlpaarden gezien. En toen kwamen we bij de huisjes aan… Wauw…. Het is echt gewoon een paradijsje.
De spullen worden snel naar de rondavels gebracht en wij gaan genieten van ons uitzicht over de rivier. Er zijn nog meer nijlpaarden te zien. Maar ook de zonsondergang en de sterrenhemel zijn erg indrukwekkend. Om 19.30 uur gaat hier trouwens het licht uit. En dat gaat snel! Daar staat dan wel tegenover dat het om 05.00 uur ook alweer licht is.
We wachten nog even op de rest van de gasten die nog op safari zijn. Er zijn hier maar 5 huisjes, waar maximaal 10 mensen kunnen slapen, en alles wordt gezamenlijk gedaan, dus ook het avondeten. En het is eten wat de pot schaft, maar dat is geen enkel probleem. Het enige probleem zijn de andere Nederlandse toeristen. Maar och, we proberen ons daar nog niet teveel aan te ergeren (of over te verwonderen), want dan worden het nog drie hele lange dagen. Na het eten gelijk naar bed, want de volgende dag moeten we al om 06.00 uur verzamelen voor de eerste safari.

Dat vroeg opstaan is gelukt. De safari zelf was niet heel erg spannend. We hebben wat impala’s, kudu’s en krokodillen gezien. Gelukkig eindigt de safari met twee giraffes. Terug in de lodge doen we niks meer. We lezen wat, doen een dutje, gebruiken het zwembadje om pootje te baden en we genieten heel erg van het uitzicht. Af en toe krijgen we ook gezelschap van een aapje, maar die weten waarschijnlijk ook dat ze hier eigenlijk niet mogen komen, want als iemand opstaat, zijn ze ook gelijk weer weg.Aan eten en drinken ontbreekt het ons helemaal niet. Onze cheffin Obrina zorgt voor een heerlijk ontbijt en lunch.
Rond 16.30 is het tijd voor onze avondsafari. Hier zien we eigenlijk nog minder dan vanochtend. Alleen een paar nijlpaarden weten ons bezig te houden. Helaas was de natuur ons vandaag niet gunstig gezind. Grote kans dat het voor de beesten ook te warm was. Het was vandaag 33 graden in de schaduw. We sluiten de dag af met een heerlijke braai. En morgen is weer een nieuwe dag.

Die nieuwe dag bestaat uit de nodige hoogtepunten. Om te beginnen: We hebben een luipaard gezien!!! Zowel op de ochtendsafari als op de avondsafari. En alsof dat niet genoeg is, hij bleef ook nog eens rustig liggen, zodat we er ook echt gave foto’s van konden maken. Echt super!
We hebben giraffes van dichtbij gezien. Ook heel erg bijzonder. We hebben zelfs onze eerste “ralfie” (=selfie met een giraf) gemaakt.
En we hebben trouwens ook nog buffels en everzwijnen gezien en een hele hoop vogels, waar we eigenlijk allevier niks mee hebben.

De rest van de dag hebben we, voor zo ver mogelijk, waarschijnlijk nog minder gedaan dan gisteren. We zijn weer goed verwend geworden door cheffin Obrina, met een heerlijk ontbijt, lunch en diner. We hebben gezwommen, geslapen en een spelletje gespeeld het hoofdgebouwtje waar de airco aan stond. We hebben geen thermometer in de buurt, maar het vermoeden is dat het vandaag warmer dan 40 graden was. Dus we hadden eigenlijk ook weinig zin in andere dingen. Maar och, wat maakt het uit, we hebben giraffes van dichtbij gezien en we hebben tot twee keer toe een luipaard gezien….

Donderdag begint met een laatste ochtendsafari. Helaas geen bijzonderheden deze keer. Zelfs dat luipaard begint te wennen.

Nee.., natuurlijk niet. Vlak voor het einde van de safari zien we hem weer en het blijft toch heel indrukwekkend.

Na de safari en het ontbijt is het tijd om afscheid te nemen. We hebben het hier echt super naar onze zin gehad.
We worden naar onze auto gebracht waar we weer zelf mogen rijden. We hebben een lange rit voor de boeg, met veel potholes in de wegen. Hier is eigenlijk weinig spannends over te melden. Zelfs bij de grens naar Swaziland is alles goed gegaan. Na ruim 40 minuten hebben we allemaal weer wat extra stempels in onze paspoorten.

Het volgende huisje ziet er ook weer prima uit. Alleen het weer, dat is wel heel erg veranderd. We zijn van 40 graden in Phalaborwa naar 22 graden in Swaziland gegaan.

En nu zijn we dus in ons nieuwe huisje. We hebben net ontbijt gehad. En we zien wel wat de rest van de dag ons nog gaat brengen.
Tot de volgende update!!

oudjes

Wat weer ervaringen. We kijken uit naar foto's. Dex wil ook heel graag naar jullie toe om alles mee te beleven. Heel veel groetjes van de oudjes en de jonkies.

Helga

Jammer dat jullie weinig dieren hebben gezien door de warmte! Maar wel een luipaard gezien hoe gaaf is dat. Gelukkig geen slechte verhalen over de lodge dus wij kijken er ook al naar uit. Geniet in Swaziland en ik verheug me op de foto’s en jullie volgend verhaal!

Betty & Jack

Trouwens een mooi verhaal,en het zal wel vermoeiend zijn met die warmte, maar ja dat is als je naar Afrika gaat.
We wachten nog op de foto’s, verder wensen we jullie mooie en “wilde dagen”???

Jenny

Heel erg benieuwd naar jullie Ralfie! De dieren zo in het wild te zien moet toch echt bijzonder zijn. Niet stiekem toch eentje al in de koffer? ;) Die 22 graden klinkt mij beter in de oren. Geniet ervan en een leuke tijd in Swaziland!

Jean-Noël

Wow, lijkt mij echt een mooie ervaring als ik die wilde dieren in het echt zie straks!
Ben wel benieuwd naar de foto's. Heel veel plezier en ik zit al te wachten op het volgende verslag