vriendjes-in-zuid-afrika.reismee.nl

Eindelijk alles geregeld....

Voor degene die thuis blijven, maar toch graag willen weten waar wij uithangen; dit is onze reisplanning. Het heeft even wat voeten in aarde gehad. De route was natuurlijk al langer bekend, maar nu zijn ook (eindelijk) alle slaapplaatsen geregeld.

We vertrekken op donderdag 19 oktober. Om 16:40 vliegen we van Düsseldorf naar Londen. Daar hebben we twee uur de tijd om over te stappen en om 19:05 begint onze grote reis naar Johannesburg. We hebben vier stoelen naast elkaar, zodat we er alvast aan kunnen wennen om samen in een kleine ruimte te zijn… ;)

Een dag later, 20 oktober, om 07:05 landen we in Johannesburg. Er is op dat moment geen tijdsverschil met Nederland.
Als we onze voeten weer op aarde hebben en onze koffers hebben verzameld, gaan we op zoek naar onze huurauto. We beginnen met een Toyota Fortuner of vergelijkbaar en we gaan onderweg naar Pretoria. Hier staat nog niks op de planning. We zullen in ieder geval moeten puzzelen hoe we alles het beste in de auto kunnen krijgen en we moeten wennen aan het links rijden (wie zal het vaakst de ruitenwisser aanzetten in plaats van het knipperlicht…).
Maar waarschijnlijk zullen we ook nog wel wat gaan rondneuzen in Pretoria, de oude hoofdstad van Zuid-Afrika. En onze eerste nacht brengen we door bij Foundry Lodge http://foundryguestlodge.co.za/, de voorkeur van de mannen.

21 oktober vertrekken we naar Whitehouse Lodge in de buurt van Witrivier http://www.whitehouselodge.co.za/ We slapen in de Gogo’s cottage. Afhankelijk van de tijd waarop we zullen aankomen, willen we vanmiddag misschien nog even bij Pilgrims Rest gaan kijken. Dit is een oud goudzoekersstadje, waar de tijd stil lijkt te staan.
De volgende dag staat volledig in het teken van de Panorama route en de Watervallenroute. Vandaag mogen de mannen zich bewijzen met hun fotocursus, bij de diverse watervallen, de drie rondavels, de bourkes luck potholes, God’s window en alle andere natuurverschijnselen die we gaan bekijken.

Op maandag 23 oktober vertrekken we naar hét Krugerpark. Ik citeer: “Naar Zuid-Afrika gaan en het Krugerpark niet zien, is hetzelfde als naar Parijs gaan en de Eiffeltoren niet bekijken”. We hebben heel veel geluk gehad en nog twee hutjes kunnen boeken in de Sefapane River Lodge http://sefapane.co.za/lodges/lodgessefapane-river-lodge/ Dit is een kleine lodge met vijf rondavels, geen hekken en uitzicht over de rivier. Hier blijven we drie nachten en gaan we natuurlijk de nodige safari’s maken, maar ook relaxen bij het zwembad. En nu maar hopen dat The Big Five (olifant, buffel, neushoorn, leeuw en luipaard) een beetje mee wil werken. Maar stiekem verheugen de meisjes zich het meest op de giraffes.

Na drie dagen verlaten we op 26 oktober het Krugerpark en vertrekken we richting Swaziland. We moeten op tijd weg, want de grenzen zijn niet 24 uur per dag open en volgens de verhalen kan het wel eens erg druk zijn bij de grens. De komende nachten slapen we, op dringend verzoek van Annemie, bij Mvubu Falls http://www.mvubufalls.com/
We hebben nog geen echte plannen voor Swaziland. Het kan zijn dat we nog wat dieren gaan bekijken, maar waarschijnlijk gaat de voorkeur uit naar cultuur snuiven. En anders hebben we altijd het zwembad nog.

Op zaterdag 28 oktober verlaten we Swaziland en gaan we naar Hluhluwe, een park dat bekend staat om zijn neushoornbeschermingsproject. Als we The Big Five nog niet gezien hebben, is dit onze laatste kans om ze in één park te zien. We gaan hier ongetwijfeld weer een paar mooie safari’s maken. De komende twee nachten slapen we bij Malala Lodge, http://www.malalalodge.com/ En niet vergeten, vannacht gaat in Nederland de klok een uur terug. Vanaf nu is er dus een uur tijdsverschil tussen thuis en vakantie.

Twee dagen later, op 30 oktober, rijden we door naar Durban. Vandaag staat er niks anders op de planning dan zorgen dat we daar komen. Morgen gaan we op excursie naar de Sanipass in Drakensbergen. Na heel lang puzzelen en overwegen hebben we voor deze optie gekozen. We wilden eerst zelf rijden, maar we kwamen er maar niet uit met de verdere routeplanning. Aangezien we in Durban verder weinig plannen hebben, maar we wel al graag dicht bij het vliegveld willen zitten, slapen we hier in een groot, bekend hotel, met een wasservice en een shuttleservice naar het vliegveld… ;)
We hebben gekozen voor Holiday Inn Express: http://hiexhotels.co.za/holiday-inn-express/hotels/durban---umhlanga/accommodation.php

Op 1 november wordt het héél vroeg opstaan. Bij het bepalen van de route hebben we uiteindelijk gekozen voor een binnenlandse vlucht van Durban naar Port Elizabeth. Dat betekent dat we ons vandaag belachelijk vroeg op het vliegveld mogen melden en dat we om 07:45 zullen opstijgen in een knalgroen vliegtuig, dat om 09:05 weer zal landen. Dat wordt genoeg primatour meenemen voor Annemie…

In Port Elizabeth blijven we een paar dagen. Dit is onze mini-vakantie in de vakantie. We weten dat we in Colchester in de Addo River-view Lodge http://www.addoriverviewlodge.co.za/ slapen, maar voor de rest hebben we nog helemaal niks gepland. Deze dagen staan in het teken van “niks moet, niksen mag”, het favoriete vakantie-motto van Erwin en Annemie.

Zaterdag 4 november gaat onze reis verder. Vandaag vertrekken we naar Addo Elephant Park, om (goh, hoe verrassend) olifanten te gaan spotten. Hier hebben we de volgende dag de hele dag de tijd voor, dus we gaan er vanuit dat we er wel een paar zullen zien. We slapen in het Addo Rest Camp, waar we wederom het geluk hebben gehad om de laatste twee hutjes die beschikbaar zijn te boeken. Ze hebben niet echt een handige site om hier te plaatsen, dus daar zullen jullie toch op de eigen foto’s moeten wachten. Deze lodge heeft uitzicht op de waterbron, waar de dieren ’s ochtends komen drinken en die ’s avonds ook verlicht is. Ik ben benieuwd of we het voor elkaar krijgen om hier heel vroeg voor op te staan.

En dan zijn we alweer twee dagen verder. Vandaag vertrekken we naar Knysna in het Tsitsikammapark om te wandelen, te zwemmen en misschien om te snorkelen of te kajakken. Eventueel staan ook de hangbrug en zip-linen tussen de boomtoppen op de planning, maar het is nog afwachten of de mannen mee gaan. We slapen trouwens bij Oyster Creek Lodge (http://www.oystercreeklodge.co.za/), uitgezocht door Moniek. Goed bezig Moniek!

Op 8 november vertrekken we naar Oudtshoorn. Oudtshoorn staat bekend om zijn struisvogelfarms en de Cango-grotten. We hebben dus genoeg te doen vandaag. En dan op tijd naar bed bij Rietfontein Ostrich Palace, de oudste, nog werkende struisvogelboerderij (http://www.rop.co.za/index.php), want de dag erna staat in het teken van de 4-passenroute, uitgezocht door Erwin en Moniek! Het beloofd een mooie autorit te worden, met wegen waar Erwin altijd erg gelukkig van wordt en uitzichtpunten waar we natuurlijk weer prachtige foto’s hopen te maken.

Dan is het al vrijdag 10 november als we naar Hermanus gaan. In Hermanus gaan we hopelijk heel veel walvissen zien. Ze zouden vanaf de kust te zien moeten zijn, maar het kan ook zijn dat we met een bootje de zee op gaan om ze daar te spotten. Deze dagen slapen we letterlijk “On the Rocks”, http://www.ontherocksbb.co.za, met kamers die uitzicht hebben op de oceaan. Helaas kon de lokale VVV geen walvissen reserveren, maar we hopen ze natuurlijk toch te kunnen zien vanaf onze balkonnetjes.

Op zondag 12 november vertrekken we naar onze laatste slaapplaats, Cape’s City Loft http://www.capestay.co.za/thecapescityloft/ in Kaapstad. We drinken eigenlijk allevier geen tot nauwelijks alcohol, dus de hele wijnstreek is aan ons niet besteed. Dan hebben we liever wat langer de tijd in Kaapstad, waar zó veel te doen is. Op de planning staan in ieder geval de Tafelberg, Robbeneiland, het Kaaps Schiereiland (met een bezoek aan Kaap de Goede Hoop, die uit de geschiedenisboekjes…), souvenirs shoppen, lekker eten en nog veel meer.

En op vrijdag 17 november komt er dan helaas een einde aan deze rondreis. We hebben een nachtvlucht naar Londen. En daar stappen we over voor de laatste korte vlucht naar Amsterdam, waar we natuurlijk een groots onthaal verwachten…
En na iets meer dan vier weken samen doorgebracht te hebben, slaapt de ene helft vanavond in Obbicht-City en de andere helft in Sittard.

oujes

Dat programma ziet er geweldig uit. Kan me indenken dat jullie nu het liefst morgen willen vertrekken.
Helaas moeten jullie het nog met voorpret doen. Wij genieten mee.